آدرس :بویین زهرا روستای خونان فروشگاه کدخدا

نقش اسیدهای هیومیک در کاهش تنش شوری

🌱اسیدهای هیومیک: کاهش استرس شوری

اسیدهای هیومیک: کاهش استرس شوری

🌾 اسیدهای هیومیک چندین نقش مهم در بهبود تحمل گیاهان به شوری دارند.

🧱  اسید هیومیک ساختار خاک را تقویت می کند، باعث حفظ آب بهتر و کاهش تجمع نمک در ناحیه ریشه می شود.

⬆️  اسیدهای هیومیک ظرفیت تبادل کاتیونی خاک را افزایش می دهند و به بافر در برابر جذب بیش از حد سدیم توسط گیاهان کمک می کنند.

🌱 آنها رشد سیستم ریشه را بهبود می بخشند و امکان جذب موثرتر آب و مواد مغذی در خاک های شور را فراهم می کنند.

🛡️ اسیدهای هیومیک فعالیت H+-ATPase و آنزیم های آنتی اکسیداتیو را تحریک می کند و هموستاز یونی و دفاع از استرس اکسیداتیو را در شرایط شور بهبود می بخشد.

⚖️ اسیدهای هیومیک بر نسبت پتاسیم به سدیم K+/Na+ تأثیر می‌گذارند و سنتز اسمولیت‌ها را تقویت می‌کنند و به تنظیم اسمزی کمک می‌کنند و تورگر سلولی را تحت تنش نمکی حفظ می‌کنند.

✅هیومات فسفر پتاس بالا


محصولی خاص و فوق العاده عالی جهت استفاده در آب آبیاری در تمام طول فصل که علاوه بر هیومیک اسید حدود ۳۵ درصد (جهت حفظ آب و ریشه زایی موثر) دارای عناصر بسیار مهم فسفر ۱۲درصد و ۲۰پتاس درصد بصورت کاملا قابل جذب میباشد.

که میتوان آنرا بعنوان یک پکیج کامل در آب آبیاری بدون نیاز به کودهای ان پی کا NPK بخصوص در شرایط شوری و کم آبی مصرف نموده و سطح انرژی و سلامت گیاه را در حد قابل قبول و با هزینه ای مناسبتر ارتقا داد.‌

✍️آیا میدانستید که یکی از بزرگترین عوامل کاهش عملکرد در باغات پسته در سالهای اخیر بی توجهی به تغذیه پس از برداشت و پرکردن محلهای ذخیره در داخل درخت میباشد.

این در حالیستکه با توجه به تنشهای فراوانی که در سالهای اخیر بدلیل مشکلات ناشی از تغییرات اقلیمی ،خاموشی مکرر چاهها ،بالارفتن میزان شوری آب و خاک و ….

میزان جذب مواد غذایی نیز به تناسب کاهش یافته و بعبارتی دیگر درخت تحت تنش، زیر فشار گرما و رساندن بار سال جاری ،راندمان جذب خود را نیز به نحو قابل توجهی در تابستان از دست میدهد.


در نتیجه با توجه به اینکه درخت در زمان پس از برداشت زیر بار نمیباشد و از طرفی ریشه زایی نیز در این زمان به پیک خود میرسد و علاوه بر آن در صورت داشتن برگ امکان تحریک رشد رویشی جدید در سرشاخه ها نیز تقریبا صفر میباشد میبایستی که ازین زمان طلایی به بهترین نحو سود برده و درختانمان را مهیای فصل بعد نماییم.