آدرس :بویین زهرا روستای خونان فروشگاه کدخدا

نحوه هرس کردن پسته

هرس درخت پسته از سال پنجم به بعد

از سال پنجم به بعد فرم کلی درخت شکل گرفته است. و پس از آن باید فقط پاجوش ها، شاخه های بیمار؛ اضافه و آلوده را جدا نمایید. شاخه ها را نیز باید سربرداری کنید. تا باردهی آنها افزایش یابد

اولین هرس فرم در فصل زمستان

برای تقویت اسکلت درخت را از ارتفاع 90 تا 100 سانتی‌متری سر برداری کنید. بدین ترتیب شاخه‌های جانبی پسته بیشتر خواهند شد. تمامی تنه‌جوش‌ها و پاجوش‌های بالا و پایین پیوندک را نیز باید حذف کنید. بهترین کار در این فصل حذف پاجوش‌ها و شاخه‌هایی است که رشدی نداشته‌اند

دلیل هرس کردن

نه‌تنها درخت پسته بلکه اکثر درخت‌ها و حتی بوته‌ها به هرس نیاز دارند. در طبیعت هرس صحیح و اصولی وجود ندارد. معمولاً باد باعث شکسته شدن شاخه‌ها شده و یا برخی حیوانات و حشرات باعث حذف شاخه‌ها می‌شوند که این پدیده را نمی‌توان با هرس هوشمندانه توسط انسان مقایسه نمود. شما اگر در حیاط خانه خود درخت دارید حتماً گاهی پیش‌آمده است که شاخ و برگ‌های اضافی آن را بریده باشید. به این باور که درخت جای نفس کشیدن ندارد. بله این ساده‌ترین شکل تعریف مفهوم هرس، سر برداری و تربیت در درختان است

چرا درخت پسته به هرس نیاز دارد؟

هنر هرس از زیباترین هنرهای علم باغبانی است. هرس درختان درواقع همان تربیت درختان است که به‌صورت های مختلفی انجام می‌شود. ۱۰۰۰ هکتار هم نمی‌رسد ولی در

هرس کردن به دلایل مختلفی انجام می‌شود

فرم دهی به درخت

تربیت درخت نوجوان به‌نحوی‌که برداشت محصول را آسان کند

افزایش شاخه‌های جانبی و درنتیجه افزایش بار درخت

تقویت اسکلت درخت

جوان‌سازی درختان مسن

!عادت رشدی درختان پسته که سبب هرس می‌شود


درختان پسته در هنگام رشد رویشی خود دارای چیرگی انتهائی قوی هستند. به‌این‌ترتیب که در فصل جاری، شاخه‌های قوی و کلفتی از جوانه‌های انتهائی شاخه رشد می‌کنند.

اگر شما در این زمان سر برداری آن‌ها را انجام دهید شاخه‌های فرعی زیادی تولید خواهید کرد که به درخت شما شکل و فرم مناسبی را خواهد داد. اگر هم در باغ خود درختان مسن دارید با سر برداری تاج درختان تا چوب‌های ۳ تا ۴ ساله می‌توانید بر این چیرگی انتهائی غلبه کنید.

چرا چیرگی انتهائی برای درختان پسته مضر است؟

درختان به‌طور طبیعی تمایل دارند به سمت نور خورشید حرکت کنند. درختان پسته هم از این قضیه مستثنا نیستند! اگر در این زمان درختان به حال خود رها شوند درختانی با باردهی به‌شدت پایین دارید. می‌دانید چرا؟

جوانه‌های گل در درختان پسته، به‌صورت جانبی بر روی شاخه‌های یک‌ساله تشکیل می‌شوند. این جوانه‌ها شامل جوانه گل پسته (که نهایت تولید خوشه می‌کند) و جوانه برگ و یا شاخه پسته می‌باشد. درصورتی‌که جوانه، به شاخه تبدیل شود، تولید شاخه‌های کوتاه و یا شلاقی می‌کند.

اگر شاخه‌های شلاقی را سر برداری و هرس نکنید، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بر روی این شاخه‌ها جوانه گلی تشکیل نخواهد شد؛ بنابراین با هرس شاخه‌های شلاقی ایجادشده سبب کوتاه کردن شاخه می‌شوید. درنهایت روی آن جوانه گل تشکیل خواهد شد و تولید

محصول رضایت بخشی خواهید داشت.

هرس فرم درخت پسته

درخت پسته رشد کندی دارد. هرس فرم به‌منظور افزایش رشد شاخه‌ها صورت می‌گیرد. زمانی که شاخه هرس می‌شود رشد آن سریع‌تر از شاخه‌ای است که هرس نشده است.

سر برداری درخت پسته نیز باعث تقویت اسکلت درخت شده که هم آن را در برابر باد مقاوم کرده و هم درزمانی که بار درخت زیاد است، می‌تواند محصول زیاد را تحمل کرده و شکسته نشود. با انجام هرس فرم می‌توانیم درخت را به شکل دلخواه رشد داده تا بتوانیم در فصل برداشت با سهولت بیشتری محصول را برداشت کنیم و البته ورود و خروج تراکتور و ماشین‌آلات مشابه به باغ راحت‌تر صورت گیرد.

یکی دیگر از دلایل هرس فرم درخت پسته ورود یکنواخت نور خورشید به داخل درخت است که باعث بهبود فتوسنتز و درنتیجه تولید حداکثری خواهد شد. ایجاد شکل مناسب در درختان پسته از یک سال بعد از پیوند توصیه می‌شود و مراحل اجرای آن ۴ تا ۵ سال طول می‌کشد.

هدف از هرس فرم در درختان پسته

ایجاد اسکلت قوی و محکم

دستیابی به شکل مناسب و موردنظر

تحریک رشد شاخه‌های مناسب برای ایجاد تاج متراکم و متوازن

افزایش میزان رشد شاخه‌های نگهداری شده

اهمیت هرس فرم در درختان پسته

در سال‌های ابتدای باردهی درختان مشکلی وجود ندارد. مشکل از زمانی آغاز خواهد شد که درخت به سال‌های اوج باردهی خود برسد. به دلیل اینکه شاخه‌ها با زاویه و فاصله مناسبی

روی پایه و تنه قرار نگرفته‌اند، به هر دلیلی ازجمله بار زیاد، بارش برف سنگین و هر فشار مکانیکی وارده به آن‌ها به سمت پایین کشیده می‌شوند.

کشیده شدن شاخه‌ها به سمت زمین سبب تماس میوه‌های پسته با زمین، شکستن شاخه‌ها و … خواهد شد. در این زمان باغدار مجبور است برای نجات باغ خود هزینه زیادی را صرف کرده تا هرس فرم را در درختان بالغ اجرا کند.